Papier ścierny jest jednym z najważniejszych narzędzi w samochodowym warsztacie lakierniczym i odgrywa kluczową rolę w procesie przygotowania powierzchni przed malowaniem.
Wybór dobrego produktu – papieru ściernego
Odpowiedni dobór papieru ściernego i jego prawidłowe użycie są niezwykle istotne dla uzyskania gładkiego, jednolitego podłoża, na którym lakier będzie się równomiernie rozkładać.
Jednym z pierwszych zastosowań papieru ściernego jest usuwanie starych powłok lakieru. Jeśli samochód ma stary, zniszczony lakier lub jeśli chcemy przemalować samochód w inny kolor, konieczne jest usunięcie starej powłoki.
W tym celu używamy papieru ściernego o niższej gradacji ziarnistości, na przykład 80 lub 120. Ta większa ziarnistość pozwala skutecznie usunąć stare farby, ale należy zachować ostrożność, aby nie przeszlifować zbyt głęboko i nie uszkodzić metalowej powierzchni samochodu. Materiały ścierne są niezwykle popularne w warsztatach lakierniczych, nawet tych prywatnych.
Kolejnym zastosowaniem papieru ściernego jest przygotowanie powierzchni przed nałożeniem podkładu i lakieru. Po usunięciu starych powłok stosujemy papier ścierny o coraz wyższej gradacji ziarnistości, aby stopniowo wygładzić i wykończyć powierzchnię.
Zaczynamy od papieru o ziarnistości 180 lub 240, a następnie przechodzimy do drobniejszych ziaren, takich jak 320, 400 i 600. Stopniowe zwiększanie gradacji pomaga w uzyskaniu gładkiej, jednolitej powierzchni, na której lakier będzie wyglądał doskonale.
Likwidacja zarysowań, dobranych ubytków w lakierze
Papier ścierny jest również niezastąpiony przy usuwaniu zarysowań, wgnieceń lub nierówności na powierzchni samochodu.
Drobne zarysowania i wgniecenia można delikatnie wygładzić, używając papieru ściernego o wyższej gradacji ziarnistości, a następnie przejść do gładzenia przy użyciu gąbek ściernych.
Ważne jest, aby w tym procesie zachować ostrożność i kontrolować nacisk, aby nie pogorszyć stanu powierzchni.
Ostatnim etapem przy użyciu papieru ściernego jest przygotowanie powierzchni do polerowania. Po zakończeniu szlifowania za pomocą papieru o drobniejszych ziarnach, powierzchnia jest gotowa do nałożenia podkładu, a następnie lakieru