W sieci bardzo często pojawia się pytanie od osób wybierających sprzęt pneumatyczny „która sprężarka jest lepsza – kompresor olejowy czy bezolejowy”? Na początku wybiera się kompresor na podstawie szeregu parametrów technicznych, takich jak wymagana ilość powietrza (wydajność/zużycie), ciśnienie robocze, czas pracy ciągłej, system sterowania, efektywność energetyczna i oczywiście czystość powietrza pod względem zawartości oleju, wilgoci i substancji stałych. Dwa kompresory o podobnej mocy mogą się znacznie różnić pod względem wydajności, czystości powietrza i kosztów.
Zalety i wady kompresorów z wtryskiem oleju
Olej spełnia kilka pożytecznych funkcji w pracy kompresora- zmniejsza tarcie, a tym samym zużycie części ruchomych; redukuje ciepło i poprawia jego odprowadzanie.
Wszystko to umożliwia długą, bezproblemową pracę oraz, przy prawidłowej i terminowej konserwacji, długi okres użytkowania. Główną zasadą jest stosowanie wyłącznie oleju zalecanego przez producenta. Zwykły olej przekładniowy lub silnikowy do samochodów nie nadaje się do tego celu.
Kompresor z wtryskiem oleju jest również bardzo popularnych urządzeniem co powoduje, że wybór urządzeń jest ogromny, zaczynając od modeli przenośnych po potężne przemysłowe sprężarki wysokociśnieniowe.
Główną wadą tych sprężarek jest to, że sprężone powietrze zawiera cząsteczki oleju, co wyklucza ich zastosowanie w wielu aplikacjach wymagających „czystego” procesu.
Zalety i wady kompresorów bezolejowych
Jak sama nazwa wskazuje, kompresory bezolejowe posiadają obszar roboczy, który ma kontakt ze sprężonym powietrzem, nie jest smarowany olejem. Powoduje to gromadzenie się ciepła i wymaga bardziej zaawansowanego systemu chłodzenia, aby zapewnić ciągłość pracy. Bardziej zaawansowane systemy chłodzenia powietrzem i wodą są wykorzystywane do usuwania ciepła z obszaru roboczego. Ponadto sprężarka ma mniej ruchomych części, które wymagają smarowania.